Friday, 6 June 2014

Apakah peranan kita sewaktu anak demam?

Assalamualaikum..

Apa khabar semua?
                 Minggu ni macam musim demam pulakkan? Mana² pun,dengar orang demam, paling ramai kanak-kanak dan bayi, anak saya pun tak ketinggalan, sebelum tu anak kakak saya, 2-2 demam, lepas tu anak saya, berlarutan 4 hari jugakla, turun naik panasnya, dah tuam dgn air asam pun tak berapa nak jalan.. T_T


                 Risaukan bila  anak demam? Lagi² kalau berlarutan sampai seminggu, dengan panas bukan main, takut jugak kalau lain yg jadi, budak² kalau demam tak boleh ambik ringan, takut gak kalau boleh sawan tiba², nauzubillah..


                Bila anak mula demam,saya mula jampi dgn doa yg diajarkan Rasulullah صلى الله عليه وسلم, antaranya :

اللهم اشف وانت الشافي لا شفاء الا شفاءك شفاء لا يغادر سقما

ALLAHUMMASYFI WA ANTASY SYAAFI LAA SYIFA AA ILLA SYIFAUKA SYIFAAN LA YUGHADIR SAQAMAN

Terjemahan :
"Ya Allah, sembuhkanlah, sesungguhnya Engkaulah Maha Penyembuh, tiada kesembuhan yg sebenar melainkan kesembuhan dari Mu, yg tidak akan berulang penyakitnya.."

Kemudian saya akan mula tuam dengan air asam, bagi makan beberapa titis pati minyak habbatussauda',petangnya saya mandikan dgn air cuka kurma dicampur dgn sedikit garam bukit, fungsinya untuk mengeluarkan haba panas, sebenarnya guna garam lain, tapi sebab ni je yg ada di rumah,jadi saya guna jela apa yg ada..n_n

Malam tu,saya minum kopi habbatussawda' (oh ye,disebabkan anak saya baru berumur setahun,kebanyakan ubatnya saya yg kena makan,huhu)..kopi ni bagus utk org yg susah nak makan pil atau minyaknya, yang penting tak ada caffeine, jadi ia lazat lagi berkhasiat ! Dpt free pahala sunnah sekali !

Kemudian, saya ambil vitamin c shaklee, biasa ambil sebiji je sehari, tapi disebabkan anak demam selsema, saya tambah sebiji lagi utk menguatkan imunisasi badannya..
Inilah dia vitamin saya setiap hari! n_n



Antara kelebihannya:

1. Membentuk collagen

2. Memperbaiki Simptom pendarahan
     Kekurangan vitamin c boleh menyebabkan gusi berdarah, lebam di kulit, lambat pulih kecederaan, kulit kering, ruam,kasar.

3. Meningkatkan sistem imun, sangat elok utk org yg mudah sakit kerana ia adalah satu²nya anti oksidan yg mampu meningkatkan interferon semulajadi tubuh dan meransang pengeluaran T-cells utk melawan sel² kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh.

4. Mencantikkan kulit
    Ambil vitamin c setiap hari utk kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan, menyekat pembentukan pigmen yg boleh menyebabkan jeragat.

5. Mengekalkan kolestrol sihat
    Ia mampu mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, menghalang pendarahan dalaman,hidung berdarah dan sebagainya.

6. Memperbaiki insomnia, stress dan keresahan.

Alhamdulillah, lepas amalkan semua ni, nampak perbezaanya, demam mula kebah dan anak dah mula aktif, tak perlu ke klinik dah,bukan tak perlu langsung,tapi boleh ikhtiar cara lain dulu sebelum terus ke klinik, syukur alhamdulillah..

Back to sunnah and natural !
 Setiap penyakit ada ubatnya, tinggal macam mana cara kita berdoa dan ikhtiar utk dapatkannya..!

Boleh dapatkan dari saya pengedar sah shaklee anda!
Consultant percuma!
013-980 8440
Fb: Ikleel Yusairaa

Feel free to like and share! ^_^












Terima Kasih

© Kiosk Vitamin Ummulyusra | Template Designed By Blog Bingkisan Hati